Behandlingar

CAP Kiropraktik har många typer av behandlingar för att komma åt de problem som finns att åtgärda. Catharina behandlar allt från akut/kronisk smärta till idrottsskador, huvudvärk, allergi och spädbarnskolik.

Kiropraktik

I detta läget så kan du redigera texter precis som du vill. Detta gör du genom att klicka på det området som du vill redigera och ändra i på det här sättet. Därefter trycker du helt enkelt på uppdatera.

Kinesiologi

Med kinesiologi kan man utvärdera kroppens balans och funktioner med hjälp av muskeltestning. Här kan man få viktig information om hur bra balansen är kring en led, hur bra ett organ fungerar eller hur stressad en kropp är pga kost och livsstil. Man kan utvärdera allergier och överkänsligheter och därefter behandla dem. Kinesiologi överlappar starkt med akupunkturen samt med andra system. Jag och många andra kiropraktorer använder sig av Applied Kinesiology för att få en mer detaljerad diagnos.

Akupunktur

Akupunktur är en mångtusenårig behandlingsteknik från Kina ursprungligen, där man med hjälp av en komplex filosofi och diagnostiska metoder behandlar kroppens energibanor med hjälp av nålar. Akupunktur är en kraftfull behandlingsmetod för de flesta obalanser i kroppen, t ex luftvägar, mage och tarm, urinvägar, hud, PMS, klimakterie, infertilitet, allergier, stress osv.

Gua sha

En gammal kinesisk behandlingsmetod som används för tillstånd av smärta och dålig funktion i ett kroppsligt område pga av ett trauma eller överbelastning under längre tid. Man skrapar med en sked och lite olja längs med muskelfibrerna för att få igång blodcirkulationen och på detta vis får man bort slaggprodukter och gamla blödningar som ger både smärta och nedsatt funktion. Väldigt effektivt och skapar en snabb läkning, ffa på benhinnor som blir smärtfria i princip direkt efteråt. Används flitigt i Kina, Vietnam samt Indonesien.

Stötvåg, laser samt ultraljud

Dessa använder jag vid de mer etablerade inflammatoriska tillstånden där man behöver behandla mer lokalt på cellnivå för att ge en bättre läkningsförmåga, t ex äkta tennisarmbågar, hälsporrar, tendiniter av olika slag, lokala inflammationsområden i knän, händernas och fötternas småleder osv.

Jag använder dessa när jag har uteslutit och /eller behandlat en bakomliggande orsak. En tennisarmbåge t ex, uppstår aldrig utan orsak. Det är viktigt att undersöka hela rörelsekedjan och eliminera retning från andra områden.